Skip to content

Čepec pohodlně a prakticky a jak ho nosím já

cepec

Ačkoliv je čepec na ušití jedním z nejjednodušších doplňků mé třicítkové výbavy, otázky ohledně jeho konstrukce a nošení se hromadí, a to především ze strany těch, co příznivcem čepce nejsou. O problému ideální velikosti a způsobu nošení čepce na 17. století, stejně jako jeho různých střizích, jsem se hned po partletu bavila v táboře již hodněkrát. A stejně si nejsem jistá, zda byly mé zkušenosti pochopené správně – buďto jsou mé rady nejasné a nepřesvědčivé, nebo je nesnášenlivost čepce mezi táborovými ženami opravdu veliká. Proto musím toto druhé velké mystérium osvětlit v podobě přehledného příspěvku, a tajně doufám, že se mi to aspoň trochu povede a uvidím v táboře aspoň o pár čepců víc.

Čepec, forehead a hair taping. To jsou tři skoro nerozlučitelné pojmy, které doprovází pohodlné nošení čepce. Věnovat se podrobně čepcům, které se hodí ke kostýmu na 17. století/ třicetiletou válku by se do blogového příspěvku nevešlo, proto není cílem tohoto příspěvku zabývat se všemi typy čepců, které v tomto období najdeme (a že je jich hromada – na nespočetných dobových vyobrazeních, v depozitářích muzeí, které uchovávají dochované exempláře…), ale spíše způsobu nošení čepce jako takového a čtyřem typům, které vlastním já. Přestože evoluce mých čepců není zdaleka u konce (ještě je tolik různých typů, které musím vyzkoušet), jejich nošení má několik společných prvků, které považuji za podstatné pro pohodlné a praktické nošení jakéhokoliv čepce.

Proč je čepec jedna z nejoblíbenějších částí mého kostýmu na 17. století?

What did I want to achieve?

cepec
SWEERTS, Michael. Potrait of a Girl

Jako začínající reenactor jsem nejdříve propadla jednoduchému čepci s dlouhými cáry podél tváře, které dobře chrání proti slunci.

cepec
VERMEER, Johannes. The Procuress

Detail čepce obdobného střihu se zdobnou přední částí.

cepec
VERMEER, Johannes. The Milkmaid

Další detail čepce od Vermeera.

cepec
VERMEER, Johannes. A Lady Drinking and a Gentleman

Opět Vermeer a čepec podobného střihu, detail.

cepec
MOILLON, Louise. Market Scene with a Pick-pocket (detail)

Později se mi zalíbily čepce, které více odhalují tvář a vlasy.

cepec
SIBERECHTS, Jan. Het boerenerf

Detail od Siberechtse.

cepec
SIBERECHTS, Jan. The Market Garden (detail)

Ženy s čepci různého střihu odhalující více tvář a vlasy.

REMBRANDT, Harmenszoon van Rijn. Lighting Study of an Elderly Woman in a White Cap

Rembrandtova ukázka čepce s podpůrným drátkem, který čepec drží a zároveň tvaruje do požadovaného tvaru. Drát jsem ještě nevyzkoušela vytvarovat, ačkoliv ho mám už dost dlouho pořízený, časem snad doplním i o tento poznatek.

Anon. John and Mary Champion

Detail z dřevorytu dobové brožurky.

cepec

Dochovaný čepec z Victoria and Albert Museum.

cepec

Dochovaný čepec z Muzea výtvarného umění v Bostonu.

Další dochovaný čepec podobného střihu z Victoria and Albert Museum.

Čepců tohoto střihu je dochováno hodně.

Jak jsem postupovala?

Holandský typ čepce

Každý můj čepec je volně inspirovaný mnoha typy, které jsem shlédla na Pinterestu. Začínala jsem s jednoduchým holandským čepcem, který hodně zakrývá obličej a vytváří podél profilu dlouhé pásy látky, které lze ohnout dozadu a více tak odhalit tvář.

cepec
cepec

Zadní strana čepce se zavazováním pod vlasy.

Střih tohoto čepce je velmi jednoduchý, jedná se o tři jednoduché geometrické tvary – kruh a dva obdélníky:

cepec

Na zadní straně hlavy se nachází kruh, který je velký zhruba jako obvod velkého hrnce. Přesné míry nevím – stříhala jsem ho od oka a poté nařasila na kratší a širší obdélník, který se nachází na obrázku uprostřed. Obecně si myslím, že více než propočty obvodu hlavy a jakékoliv jiné měření a kalkulace je lepší zkusit z nějaké staré látky vystřihnout zhruba takto velký kruh a zkusit čepec ušít na zkoušku pro zjištění vyhovující velikosti. Prostřední část – širší obdélník – stejně jako užší obdélník v přední části tváře, je střižený podle toho, jak moc jsem ho chtěla mít dlouhý, tedy podle toho, jak moc jsem chtěla mít zakrytou tvář. Zvolila jsem délku širšího obdélníku cca pod čelist a šířku zhruba k vnějšímu okraji obočí. Je tedy dobré si vystřihnout kousek zkušební látky a položit si ji jednoduše na hlavu, ohnout v místech dle libosti a tím zjistit ideální střih. Stejně tak lze navolit délku předního obdélníku. Postup šití je jednoduchý:

Vzniklo něco takového. Zbývá připojit poslední kus látky.

Tento střih vychází pouze z mého pozorování dobových vyobrazení, nevím nakolik je historicky přesný. Na základě detailů, které nám dobové obrazy poskytují si myslím, že se reálnému střihu dosti blíží.

cepec

Za foto z regimentního plesu děkuji Lucyfeře. :*

cepec

A za toto Aničce 🙂 . Palmanova – můj zmuchlaný čepec vybalený po celonoční jízdě autem. 🙂 Čepec se osvědčil jako velmi praktický především díky postranním pásům zakrývající velmi dobře obličej před sluníčkem.

Zredukovaný holandský typ čepce

Tento čepec jsem po čase předělala a sundala jsem z jeho přední části dlouhý, úzký obdélník. Zachtělo se mi trochu přiblížit čepcům, které více odkrývají tvář a tak jsem použila již vytvořený čepec.

cepec

Výsledkem byl čepec s volitelně přeložitelnou přední částí, kterou ráda nosím přehnutou směrem dozadu a přichycenou špendlíčky. Foto - Anička.

Zde je opět obrázek čepce bez předních pásů, je to taková zredukovaná verze původního holandského čepce.

cepec

Čepec takto více odhaluje tvář a podle délky přeložení látky vepředu i vlasy.

Forehead cloth

Často zodpovídám na dotaz, zda mi čepec na hlavě nepřekáží. Usuzuji proto, že ho ženy v táboře moc nenosí kvůli tomu, že je jim spíše nepohodlnou překážkou, když opomineme estetickou nelibost. Tajemstvím pohodlného nošení čepce je zřejmě něco, čemu se anglicky říká „forehead cloth“ nebo jednoduše „forehead“. Je to kousek látky, který připomíná menší šátek a zavazuje se na hlavu pod čepec. Doslova bychom ho přeložili asi jako „čelní látka“, protože se zavazoval v oblasti nad čelem. Vypadá asi takto:

Dochovaný forehead z Manchester Art Gallery.

Tento jednoduchý trojúhelník se zavazoval pod čepec (nebo se to aspoň na základě množství čepců, které byly vždy spolu s tímto kouskem látky dochované, předpokládá) a často byl zdobený stejně jako čepec. Jeho účelem je tedy pravděpodobně udržet čepec pevně na hlavě. Dle mé zkušenosti bez této opory čepec na hlavě nikdy nedrží pevně. Na vlasech čepec bez foreheadu klouže a padá, nelze pohodlně obývat čepec na celý den, je nestabilní a nedrží na hlavě tak, jak bych si to představovala. Forehead lze pevně zavázat kolem hlavy pomoci šňůrek a čepec zavázaný přes takto uvázaný šáteček vám díky tření látky o látku nespadne, v podstatě se nebude vůbec hýbat a jak si ho ráno nasadíte na hlavu, tak ho večer sundáte. Dle mé zkušenosti je nošení čepce bez foreheadu takřka nemožné.

Některé trojúhelníčky jsou dochované bez šňůrek a tak usuzuji, že existuje také jiný způsob jeho nošení – pravděpodobně se připoutal k vlasům bez zavazování. Tento způsob jsem však nikdy nezkoušela a mohu ručit pouze za forehead, který se zavazuje pod vlasy šňůrkami.

Hair taping

Druhým tajemstvím pohodlného nošení je výběr účesu. Toto není z mého pohledu až tak zásadní jako nošení foreheadu, ale může to velmi zpříjemnit táborový život. Nejvhodnější a nejpohodlnější dobový účes, jaký lze nosit, je takzvaný „hair taping“, v překladu „vlasy svázané šňůrkou“. Vlasy jsou svázané do copů a za pomocí dlouhé stuhy obtočené a svázané kolem hlavy, či jsou pouze zamotané do spirál a šňůrkami svázané a obtočené kolem hlavy. Existuje vícero způsobů jak vlasy svázat (např. za pomocí propletení stuhy jehlou) a jejich tutoriály lze najít na YouTubu.

hair_taping

Sama používám pouze jeden typ a to jsou dva rybí copy, ve kterých je ve spodní části zapleten provázek a které jsou obtočené následně kolem hlavy a provázkem svázané. Tento účes mi zaručí naprosto bezstarostné pobývání na akci, co se týče péče o vlasy. Když se vlasy opravdu dobře utáhnou a nosí takto svázané s čepcem, pak vydrží účes i několik dní na hlavě a vlasy čisté, obzvláště v kombinaci s čepcem. Je praktický do veder a hlavně je použitelný i pro ty, co nejsou příznivci čepce, jelikož je dobový.

hair_taping
Anon. Hilleke de Roy and Four of Her Orphans

Na jediném, mně známém vyobrazení, kde pravděpodobně jde o zobrazení vytvoření účesu typu hair taping, je sice vidět, že je asi nejlepší, když vám s účesem někdo pomůže, ale postup je jednoduchý a není těžké po pár vyzkoušeních doma vytvořit účes i bez pomocí někoho jiného. Na vyobrazení jsou vlasy vzadu rozdělené na dvě poloviny a jedna polovina byla spletená do copu spolu s dlouhou šňůrkou. Druhá polovina se teprve češe a proto česaná osoba drží v ruce připravenou šňůrku, která bude do vlasů spletená při splétání copu. Tyto copy jsou pak pravděpodobně po dokončení omotané kolem hlavy a pomocí šňůrky svázané. Jelikož mi to detail neumožňuje přesně určit, tak bych si dovolila také tvrdit, že jsou na obraze možná místo copů vlasy smotané pouze do dvou spirál.

hair_taping
AERTSEN, Pieter. Cook in front of the Stove

Na tomto obraze jsou vlasy pravděpodobně rozdělené na dvě poloviny a pouze stočené do zmíněné spirály a pomocí stuhy následně svázané kolem hlavy.

hair_taping
BEUCKELAER, Joachim. Christ in the House of Martha and Mary (detail)

Taping hair najdeme nejčastěji na vyobrazeních pracujících žen, které tento účes kvůli manipulaci s jídlem pravděpodobně potřebovaly nejvíce.

hair_taping
BEUCKELAER, Joachim. Market Scene

Opět detail od Joachima Beuckelaera a žena s vlasy stočenými do dvou spirál – na vrcholku hlavy je vidět zavázání stuhami.

hair_taping
BASSANO, Jacopo. The Way to Calvary

Na detailu od Bassana jsou dva jednoduché copy stočené kolem hlavy. Není zcela vidět, jakým způsobem jsou sepnuté k hlavě.

hair_taping
BEUCKELAER, Joachim. Woman Selling Vegetables

Další detail od Beukelaera - žena prodávající zeleninu. Její vlasy jsou zřejmě propletené do spirál, není zcela viditelné, zda se jedná o zaplétané copy či spirály, nebo dokonce o kombinaci. Na hlavě vidíme opět stuhy.

haair_taping_wire
VALCKERT, Werner Jacobsz van den. A Man Cutting Tobacco

Detail ženy se spirálovitým účesem zajímavý opět i pro zobrazení drátku, na který lze přichytit čepec.

Vyobrazení žen s podobným dobovým účesem je celá řada. Mně se zalíbil účes se zapletenými copy.

taping_hair

Pro vytvoření účesu používám pouze dvě stuhy. Není od věci mít hřeben na učesání a rozdělení vlasů v zadní části na dvě poloviny. Pro zavázání lze použít lněné či hedvábné stuhy, v nouzi jakoukoliv šňůrku, která je po ruce. Při zapletení šňůrky do copu postupuji vždy tak, že zhruba v jeho polovině délky zakomponuji stuhu do jednoho z pramene vlasů a začnu vlasy dále zaplétat i se stuhou, která se do copu pevně zaplete.

hair_taping

Stuhy by měly být dost dlouhé, aby visely zpoza copů a bylo je možné i víckrát stočit kolem hlavy a tím připevnit dobře účes. Někdy si pomáhám při tvoření účesu také gumičkami nebo sponkami, záleží spíše na tom, zda si účes dělám doma či ve stanu na akci a co mám při ruce.

hair_taping

Účes zezadu – zaplétané copy vytvořené po ránu ve stanu, pevné natolik, aby sloužily celý víkend a přežily dvě přespání bez nutnosti dalších úprav. Po spletení copů a zapletení šňůrky jdou copy křížem kolem hlavy - levý cop směrem k pravému uchu a pravý k uchu levému. Visící šňůrky se omotají kolem hlavy a svážou.

hair_taping

Stačí zavázat forehead a nandat čepec.

hait_taping

Nacvičování taping hair se šňůrou z mikiny.

hair_taping

Na koncích copů je šňůrka uvázaná do uzlíku a následně jsou copy omotané kolem hlavy a koncem šňůr svázané.

Nejraději mám, když si účes vytvořit doma, před odchodem na akci. Když ho v klidu a pevně vytvořím doma, vydrží mi několik dní a přežije i dlouhou cestu. Hair taping nenosím pod čepcem vždycky. Někdy mám vlasy svázané v culíku a dobrý drdol také plní svůj účel. Jenže drdol taky pod čepcem udělá někdy nechtěnou bouli, takže je s ním třeba operovat taky podle toho jaký typ čepce je zrovna na hlavě.

Typ z Victoria and Albert Museum

cepec

Poslední typ je inspirován dochovaným čepcem, který se nachází ve Victoria and Albert Museum.

cepec

Originál dochovaného čepce, jehož střihem jsem se inspirovala. Tento střih je podrobně vyobrazen v publikaci Seventeenth-Century Women's Dress Patterns: Book 1, kterou jsem bohužel v době šití čepce neměla a tak jsem použila pouze detaily ze stránek muzea, kde je čepec velmi hezky nafocen.

cepec

Forehead dochovaného čepce – je stejně jako čepec ušitý ze lnu a zdoben typickou výšivkou z počátku 17. století a to tzv. „blackwork-em“, což je technika vyšívání, při které se využívá kontrastu tmavé nitě na světlé látce. Jak stránky muzea uvádí, nejsou dochované žádné dobové obrazy s foreheadem, ale předopkládá se, že forhead byl nošen vždy spolu s čepcem, vzhledem k četnosti nálezů čepce vždy spolu s foreheadem.

cepec

Zadní strana čepce se zavazováním.

cepec

Nařasení čepce na temeni hlavy.

Střih čepce je velmi jednoduchý, zádrhel může být možná v tom, trefit ideální velikost. Doporučuji podívat se na stránky Elizabethan Costume Page, kde je dopodrobna popsán postup jak takový čepec ušít. Sama jsem velikost každého čepce dělala od oka.

Náčrtek střihu.

cepce

Ze starého prostěradla jsem nejdříve zkusila trefit velikost čepce. Těžko říct, jaká je ta správná velikost, já myslím, že asi ta, která hezky vypadá na hlavě a ve které se člověk cítí dobře. Mělo by se to vzhledově aspoň trochu přiblížit tomu, co vidíme na dochovaném materiálu. Na temeni hlavy lze udělat nařasení, které na hlavě čepec hezky vytvaruje. Je to cca 5 cm proužek, těžko říct opět co je ideální nařasení – je dobré to vyzkoušet nařasit na zkušební látce. Dle mého úsudku je vše podřízené také tvaru hlavy a účesu. S dlouhými vlasy lze také čepec tvarovat nedobovým způsobem - například drdolem.

Čepec i forehead jsem ušila ze středně silného lnu.

cepec

Okraje čepce jsou ozdobené krajkou a v tunýlku na zavazování je provlečená bavlněná šňůrka, která se používá do dětských čepiček.

Tunýlek ve spodní části čepce s provlečenou šňůrkou.

cepec

Nařasení na temeni hlavy.

cepec

Detail nařasení.

Vnitřní strana čepce.

cepec

Čepec a forehead s drdolem, kterým lze čepec různými způsoby vytvarovat.

Čepec se širokou krajkou​

cepec

Tento čepec je také zdobnější a otevřenější v přední části tváře. Dá se vázat vepředu i vzadu. Foto - Leo Van Der Nat.

cepec

V přední části čepce je širší krajka. Čepec se zavazuje lněnou šňůrkou, která je provlečená tunýlkem ve spodní části čepce.

cepec
cepec

Střih čepce s širší krajkou je v podstatě stejný jako u typu z Victoria and Albert Museum, pouze s tím rozdílem, že jsem u temene hlavy čepec neřasila, nýbrž jsem ho vystřihla do kulata. Je to střih podobný dětským čepičkám.

What did I use?

Na holandský typ čepce:

Na zredukovaný holandský typ čepce:

Na typ z Victoria and Albert Museum:

Na čepec se širokou krajkou:

Na hair taping:

What will I do differently next time?

Highlights:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!
ENGLISH